Αεροπορική Αναγνώριση - Εξάντας 1989


"Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα βιβλία που έπεσαν στα χέρια μου τα τελευταία χρόνια" "...Ίσως το πρώτο μεταϊδεολογικό μυθιστόρημα για τη νεότερη ιστορία της Ελλάδας.." "...Μια καινούργια, κατασταλαγμένη και σύμμετρη με τις σύγχρονες εμπειρίες μας αντίληψη για την ελληνική ιστορία... "
Δημοσθένης Κούρτοβικ, "H μάσκα της Ιστορίας" Ελευθεροτυπία 11 Ιουλίου 1990.



Η λάμψη του γκρίζου - Εστία 1997


"'Ισως το βιβλίο που μαζί με δέκα άλλα θα χαρακτηρίσουν την πεζογραφία της δεκαετείας μας... Μ' εντυπωσιακή δεξιοτεχνία, ο συγγραφέας, ενώνει εποχές, ανθρώπους, διαδικασίες ζωής....Επιχειρεί ρωγμές στη θύμηση και ρωγμές στο συναίσθημα που αγγαλιάζει γεγονότα και όνειρα...Συχνά με ξαφνικές κινήσεις τραβάει το "σεντόνι" του χρόνου που σκεπάζει τους ανθρώπους και τα έργα τους..."
Άγγελος Πετρουλάκης, Ελευθερία Λάρισας, Αυγουστος 1997.

"... Γράφω για να επισημάνω αυτήν την έκδοση σ' όσους, σαν και μένα, έχουν απηυδήσει απ' τις γλυκερές αισθηματολογίες ή τον αφόρητο βερμπαλισμό των περισσότερων μεταπολεμικών αριστερών συγγραφέων."
Αυγουστίνος Ηλιόπουλος. Από επιστολή αναγνώστη στο περιοδικό "Αντί" 12 Σεπτ. 1997.

"Ένα σπάνιο βιβλίο-κόσμημα και συγχρόνως μια φρέσκια ανάγνωση γεγονότων που τα νομίζαμε χιλιοειπωμένα"
Status, Νοέμβριος 1997.

"... Kατέχει άριστα την τέχνη του λογοτεχνικού αυτού είδους, το οποίο προάγει και ανανεώνει κατά τρόπο εντυπωσιακό, όχι μόνο με την εντελώς μοντέρνα δομή του, αλλά και με την προσωπική του γραφή και έκφραση..." "Το μυθιστόρημα αυτό δεν έχει απολύτως καμία σχέση με τα μυθιστορήματα της σέσουλας, που κατακλύζουν καθημερινά την βιβλιαγορά..." "... Ο συγγραφέας του, άλλωστε είναι ολιγογράφος και δεν παρασύρεται, όπως φαίνεται, από μόδες." "...σκοπός του συγγραφέα ... δεν είναι αυτός καθ' εαυτός ο "μύθος", είναι κυρίως η τέχνη, την οποία ... φαίνεται να κατέχει κατά τρόπο εντυπωσιακό, άριστος γνώστης, όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς των εξελίξεων του ευρωπαϊκού μυθιστορήματος, το οποίο ασφαλώς τον έχει επηρεάσει δημιουργικά."
Κ. Σαρδελής, Νέα Εστία, 15 Ιαν. 1998.

"Σε μια εποχή που τόσο η πολιτική σαν καινοφανής λύση σοβαρών αιτημάτων του σύγχρονου ανθρώπου όσο και το πολιτικό μυθιστόρημα ως εγχειρίδιο συνειδητοποίησης δέχονται σοβαρά πλήγματα αναξιοπιστίας και υποβάθμισης, ένα καταπληκτικό βιβλίο -ίσως το καλύτερο της δεκαετίας που διανύουμε, ταράζει τα νερά..."
Χρίστος Παπαγεωργίου, "Η ματωμένη δεκαετία", Αυγή, 25 Ιανουαρίου 1998.

"Είναι ένα κείμενο οξύ και κατηγορηματικό ..."... "Ο φακός, άλλοτε με ταχύτατη κίνηση και άλλοτε με προσεκτική αργοπορία; καλύπτει τη μικρή και τη μεγάλη ιστορία της αντίστασης και των αρχών του εμφυλίου, δοκιμάζοντας να αναδείξει τη συλλογική μοίρα με την εστίαση του στα πολιτικά, ερωτικά και οικογενειακά πάθη ορισμένων προσώπων ..." ".. η κατακτημένη γλώσσα του Σομμαρίπα, η μυθοπλαστική του οικονομία, η σκεπτική ευαισθησία του και η οπτική του ετοιμάζουν ένα μεικτό κείμενο πολλαπλώς ενδιαφέρον."
Παντελής Μπουκάλας, Καθημερινή 20 Ιαν. 1998.

"Ο Σομμαρίπας δείχνει να εγκαταλείπει από κάποια στιγμή κι έπειτα τους ήρωές του, ανήμπορος να τους παρακολουθήσει άλλο στα σκοτεινά βάθη που χαίνουν μπροστά στο φως του φακού του. Ίσως αυτή η αδυναμία του να είναι συμπτωματική για τη στάση όλων μας απέναντι σ' εκείνη την εποχή. Οπωσδήποτε όμως ο Σομμαρίπας προσπάθησε με περισσότερη γενναιότητα κι ευαισθησία από την πλειονότητα των υπολοίπων μας. Αν σ' αυτό το μυθιστόρημά του η αναπόληση βαραίνει, τελικά, περισσότερο από τον αναστοχασμό, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι είναι μια αναπόληση με ποιότητα. Που θα πει ότι, γυρίζοντας στο παρελθόν, ψάχνει να βρει ξεχασμένες χειρονομίες και λόγια, εικόνες και περιστατικά, που θα μπορούσαν να ορίσουν αλλιώς τη σχέση μας με αυτό. Και πολύ συχνά βρίσκει αυτό που ζητάει.
Δημοσθένης Κούρτοβικ. Τα Νέα, 9 Ιουν. 1998.



Τα Περασματα της Νύχτας - Εστία, 2000


"...Είναι καθολικώς αποδεκτό, σε όσους μυούνται στην πεζογραφία του Σομμαρίπα, ότι ο ίδιος κατέχει, χειρίζεται και διαχειρίζεται τα λογοτεχνικά υλικά (γλώσσα, διάλογους, μύθο, ύφος, σκηνικό, ατμόσφαιρα) με εκπληκτική ικανότητα και συναρπαστική μέθοδο. Πράγματι, όλοι οι πρωταγωνιστές αλλά και οι δευτερεύοντες ήρωες είναι φορείς ιδεών, πρωτοποριακών ή αντιδραστικών, διανοητικών ή υλικών, ιδεών εν τέλει που καθορίζουν τη ζωή μας: Που εκπορεύονται από άτομα και αφορούν άτομα που δρομολογούνται για να πετύχουν την αποδοχή ή την απόρριψη, τη συνδιαλλαγή ή τον συμβιβασμό, τη μαζικότητα ή την ατομικότητα..."
Χρίστος Παπαγεωργίου, "Φορείς ιδεών" Αυγή 25 Ιουν. 2000.



Speed up, μίστερ Γκιούλιβερ! - Μεταίχμιο, 2004


"...μια όψη ενός κόσμου στο μεταίχμιο, όταν η Ελλάδα περνάει στη φάση της ομοιογενοποίοησης..." ¨...η μνημονική διαδικασία παλινδρομώντας φέρνει σε μόνιμη αντιπαράθεση τον παρόντα κόσμο με το παρελθόν." "...οι ήρωες του Σομμαρίπα δεν παρουσιάζονται στατικοί, καθώς συν τω χρόνω μεταμορφώνονται, άλλοτε προσαρμοζόμενοι και άλλοτε επαναστατώντας"..."στοχασμός που δεν βαραίνει το βιβλίο, καθώς χωνεύεται στις περιπέτειες και τα πάθη των ηρώων."
Μάρη Θεοδοσοπούλου, "Σπαράγματα ζωής" Το Βήμα 25.4.04.

"... ένας από τους ελάχιστους πολιτικούς συγγραφείς στις μέρες μας... στο έργο του αναλύεται ολόκληρος ο εικοστός αιώνας..." "...αναστέλλει έννοιες που προτάσσονται σήμερα ως θεμελιώδεις..." "...διαφεύγει κάθε νεφελώδους λογοτεχνικής προοπτικής... και εντελώς "πρακτικά", σχεδόν "ωμά", (με την κατάλληλη όμως ατμοσφαιρική τεχνική) αφήνει το στίγμα του και την κριτικά διαλεκτική του σκέψη απέναντι στις όποιες αντιρρήσεις μας. Είναι ένα γνήσιο πεζογράφημα, το οποίο παρότι εγκλωβίζεται στην Ιστορία, η λειτουργία του εκτός από προβληματισμό παράγει και προάγει προπάντων την ψυχαγωγία"
Χρίστος Παπαγεωργίου, "Η διακεκριμμένη απόρριψη" Αυγή 2 Μαίου 2004.

" ...αστυνομική ίντριγκα, ικανή να μας κρατήσει κοντά του μέχρι τις τελευταίες σελίδες." "...πρόσωπα χωμένα βαθειά στις πολιτικές εμπλοκές και τα ιδεολογικά αδιέξοδα της εποχής τους, καθώς και υποχρεωμένα να πληρώσουν ακριβά τις όποιες επιλογές του..." "... δείχνει την ηθική παραμόρφωση της εξουσίας σε όλα τα επίπεδα: από το κόμμα και το κράτος μέχρι την παραγωγή της προπαγάνδας και την ιδεολογία... " "...αδιάκοπη αίσθηση της ματαιότητας των πραγμάτων..." "...ένα καθαρώς πολιτικό μυθιστόρημα..."
Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, "Η επιστροφή της πολιτικής" Ελευθεροτυπία, 30.5.2004.